Waarom is het Groot-Brittanië en niet het Verenigd Koninkrijk?

De Olympische Spelen worden dit jaar in Groot-Brittannië georganiseerd en zo staat het ook op de lijst. Groot-Brittannië met de blauw-rode vlag. Maar waarom staat er niet het Verenigd Koninkrijk? Want op Wikipedia staat dat de de vier gebieden samen het land het Verenigd Koninkrijk vormen en dat Groot-Brittannië (bestaande uit drie van de vier gebieden), een eiland, deel uitmaakt van dat land.

Aangezien er eigenlijk altijd landen meedoen, waarom is het dan Groot-Brittannië en niet het Verenigd Koninkrijk? Want eigenlijk is het land dan toch het Verenigd Koninkrijk (officieel nog met 'van Groot-Brittannië en Noord-Ierland). De naam zegt het dus al. En wat gebeurt er dan met Noord-Ierland? Hebben deze mee gedaan met de kwalificatie of doen ze in het Britse team?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De BBC heeft de volgende verklaring: Noord-Ierland valt traditioneel niet onder Groot-Brittannië. En VK kan weer niet, omdat daar o.a. Jersey en Isle of Man niet onder vallen. Als je alle atleten onder 1 team zou willen noemen zou het Team GB, NI and Crown Dependencies moeten gaan heten, en dat is weer te lang.
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Dat is ook een goede verklaring! Misschien wel een betere... Voor de volledigheid zet ik de originele tekst bij je antwoord, zodat de informatie niet verdwijnt. "Why is it Team GB and not Team UK? While there is jubilation across the UK at the success of Team GB, there are some who less than delighted over the nomenclature. GB, short for Great Britain, does not traditionally include Northern Ireland. It led to calls for change in 2009 from the Northern Irish minister responsible for sport, Gregory Campbell. His successor said much the same thing. During the current games, Northern Irish ex-Blue Peter presenter Zoe Salmon has suggested on Twitter that "Team GBNI" or "Team UK" would be more appropriate names. The British Olympic Association has resisted the idea of changing the name. It simply states: "Team GB is the Great Britain and Northern Ireland Olympic Team." And even a change to "Team UK" would not embrace places like Jersey and the Isle of Man that contribute members. Team GB, NI and Crown Dependencies might prove too much of a mouthful for most commentators."
Antoni
11 jaar geleden
+1 (duimpje omhoog) voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gewoon de verklaring. Hij is overigens wel absurd in mijn ogen want hij stelt dat UK niet zo kunnen omdat dan twee onbekende eilandjes niet er bij horen terwijl bij het gebruik van GB heel Ierland eigenlijk buiten de boot valt. De status van die twee kleine eilandjes is zo wazig dat ze zelf ook wel snappen dat ze blij mogen zijn meet te mogen doen met de UK. Nog meer Engelse* idiotie: http://www.youtube.com/watch?v=LrObZ_HZZUc *(of Britse)
Antoni
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal, MrTomaat, de verklaring van criseyde is de enige en juiste verklaring. Ik vond het alleen zo jammer, dat die van mij dus niet klopt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep! +

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk wordt het Verenigd Koninkrijk bedoeld, maar gebruikt men voor het gemak de naam Groot-Brittannië. Dat gebeurt wel vaker volgens deze website: http://www.voorbeginners.info/verenigd-koninkrijk/geografie.htm

Daarop vind je de volgende tekst: "Het Verenigd Koninkrijk heet voluit: het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland. Het land wordt vaak kortweg aangeduid als Groot-Brittannië, maar dat is officieel dus onjuist."
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk. De Olympische Spelen is een groot 'wereldtoernooi', dan gebruiken ze toch wel de officiële namen lijkt mij? Alles gaat zo officieel en strak tussen de lijntjes, dan gaan ze in de klassementen niet voor het gemak een andere naam gebruiken lijkt mij.
Antoni
11 jaar geleden
Ik weet niet waarom ze dat (verkeerd) doen, maar mijn antwoord lijkt mij een logische verklaring. Waarschijnlijk vindt men alleen "Verenigd Koninkrijk" te kort of onduidelijk en "Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland" te lang. Dan maar gekozen voor het minder juiste: "Groot-Brittannië".
Onder Groot Brittannië wordt verstaan: Engeland, Wales en met Schotland.
Onder Verenigd Koninkrijk wordt verstaan: Engeland, Wales, Schotland en Noord Ierland.
Onder Brits Kroonbezit wordt verstaan:
De eilanden Man, Jersey en Guernsey maken onderdeel uit van het Brits Kroonbezit
Onder het Brits Kroonbezit (Engels: crown dependency) worden gebieden verstaan die direct onder de Britse Kroon vallen. Deze gebieden zijn noch onderdeel van het Verenigd Koninkrijk, noch een Kroonkolonie. Onder Brits Kroonbezit vallen de Kanaaleilanden en het eiland Man in de Ierse Zee. De gebieden onder Brits Kroonbezit maken geen deel uit van de Europese Unie.
Het Verenigd Koninkrijk verzorgt voor het kroonbezit het buitenlands beleid en de verdediging. Zaken als douane en immigratie worden door deze gebieden zelf geregeld.
Kanaaleilanden
De Kanaaleilanden bestaan uit twee aparte baljuwschappen (Engels: bailiwick):
Baljuwschap Jersey, bestaand uit Jersey en enkele kleine onbewoonde eilanden
Baljuwschap Guernsey, bestaand uit Guernsey, Alderney, Herm, Sark en een aantal kleinere eilanden.
Beide baljuwschappen hebben een parlement, de Staten (Engels: States), en worden vertegenwoordigd door een baljuw (Engels: bailiff), die voorzitter van het parlement en hoogste rechter is.
Jersey en Guernsey geven eigen munten, bankbiljetten en postzegels uit.
[bewerken]
Eiland Man
Het parlement van het eiland Man, de Tynwald, is het oudste ononderbroken bestaande parlement ter wereld. Het bestaat sinds het jaar 979.
Ook het eiland Man geeft eigen munten, bankbiljetten en postzegels uit.
Het Verenigd Koninkrijk heeft soevereiniteit over zeventien gebieden die geen deel uitmaken van het Verenigd Koninkrijk zelf:
De veertien Britse overzeese gebiedsdelen zijn:
Akrotiri en Dhekelia
Anguilla
Bermuda
Brits Antarctisch Territorium
Brits Indische Oceaanterritorium
Britse Maagdeneilanden
Falklandeilanden
Gibraltar
Kaaimaneilanden
Montserrat
Pitcairneilanden
Sint-Helena, Ascension en Tristan da Cunha
Turks- en Caicoseilanden
Zuid-Georgia en de Zuidelijke Sandwicheilanden
De Britse claims op Antarctica zijn niet algemeen erkend.
Bronnen: